Робота з підручником на уроках математики



Робота з підручником на уроках математики
Підручник з математики є для учнів основним джерелом нових математичних знань, зразком правильної математичної мови.
Вміння працювати з підручником формулюється у процесі як фронтальної, так і індивідуальної навчальної роботи й належить до найважливіших загально навчальних умінь. Оволодіння цими вміннями оптимізує, зокрема, процес самостійної домашньої роботи школярів, запобігає їх перевантаженню і нераціональному витрачанню позашкільного часу.
Обмірковуючи питання, як навчити учнів раціональних прийомів опрацювання математичних текстів, слід мати на увазі, що вказівки про елементи відповідних умінь є вже в програмі для початкових класів. Там зазначено, що діти мають навчитися відрізняти головне від другорядного, виділяти головну думку, поділяти текст на смислові частини, встановлювати між ними зв’язок.
Основні труднощі навчання прийомів самостійної роботи з підручником математики виникають спочатку в 5 класі, а пізніше в 7 класі в зв’язку з переходом до вивчення систематичних курсів алгебри та геометрії.
Саме в цих класах вчитель має побудувати роботу так, щоб учні засвоїли загально навчальні прийоми: аналіз прочитаного, виділення головного в ньому, відокремлення основного теоретичного тексту від прикладів, визначення вузлових питань прочитаного, складання плану викладеного.
На перших уроках математики в 5 класі учнів ознайомлюють із структурою підручника, пояснюють, що таке форзац, довідковим матеріалом, як користуватися предметним покажчиком, розповідають де можна прочитати цікаві відомості з історії математики. Потрібно пояснити, що назва кожного пункту виражає або тему, або головну ідею тексту, що малюнок – помічник при читанні тексту і що в кожному абзаці можна виділити головну думку.
Користуватися підручником корисно під час перевірки домашнього завдання. Учневі пропонують знайти в підручнику правило або зразок виконання певного завдання, прочитати та виправити допущену помилку. За вказівкою вчителя учні знаходять у підручнику (на уроці або вдома) та повторюють матеріал, потрібний для вивчення нового матеріалу або для виконання завдання.
Для засвоєння тексту, що містить нові теоретичні положення, важливим є уміння робити короткі записи в зошит, виділяючи інтонацією істотні моменти.
Організувати самостійну навчальну діяльність учнів, у яких недостатньо сформована увага, допоможуть картки з індивідуальними завданнями.
У 5 класі навчити учнів використовувати такі форми роботи:
·        Читання вчителем пункту підручника з виділенням у нього головного;
·        Читання вчителем окремого абзаца з виділенням і ньому головного;
·        Читання учнями тексту підручника, розбиття його на абзаци, виділення головного, складання плану тексту4
·        Розповідь учителя за складеним планом;
·        Розповідь учнів за даним планом.
Математичні терміни засвоюються краще, якщо на полях ведеться словник. У конспект бажано записувати зразки розв’язування задач, схеми різних методів доведення. Залежно від вікових особливостей учнів, їх підготовленості рекомендації вчителя можуть бути різними, як і різні форми роботи з підручником. Проте важливі уміння мають бути сформовані вчасно. Якщо в 5 класі на них затрачується багато зусиль і часу, то в наступних класах уміння працювати з текстом стають діючим резервом підвищення ефективності процесу навчання математики, сприяють запобіганню формального заучування тексту і перевантаження учнів.


Немає коментарів:

Дописати коментар